Vanliga frågor

Vanliga frågor

Inloggning

Kan jag använda min personliga länk hemma också, eller fungerar abonnemanget bara från vårdcentralens datorer?

Det går bra att använda länken från flera datorer men den är personlig och får alltså bara användas av dig.

Jag har tappat bort min personliga länk – vad ska jag göra?

Vänd dig till den som är administratör för abonnemanget på din vårdcentral. Vet du inte vem det är eller har andra frågor, är du välkommen att kontakta vår kundsupport, tel. 046-31 22 00 eller e-post kundsupport@studentlitteratur.se.

Sökning

Hur fungerar den externa webbsökningen på allmänmedicin.se?

Det är en sökning som utförs av Google på ett trettiotal av oss utvalda kvalitativa medicinska webbplatser med sammanlagt flera miljoner undersidor. Bland webbplatserna finns PubMed, Läkemedelsboken, Internetmedicin, eMedicine, Cochrane m.fl.

När jag söker får jag bara träffar i böckerna. Hur gör jag för att se fler träffar?

När du gör en sökning visas i utgångsläget de träffar som hittats i böckerna på allmänmedicin.se. Men ovanför din träfflista finns flikar där du hittar fler träffar. Välj bland dessa flikar för att se träffar på externa webbplatser, länkar, blanketter och ICD-koder. Under fliken Webbsök hittar du exempelvis träffar på andra medicinska webbplatser i Sverige och internationellt.

Jag får ofta väldigt få eller inga träffar alls när jag söker på allmänmedicin.se. Hur ska jag göra?

Sannolikt är söktermen för specifik, kanske är det ett ovanligt begrepp? Prova att bara skriva in ett nyckelord i stället. ”endometrios” ger t.ex. mycket bättre träffar än ”hur behandla endometrios”. Kontrollera också så att du stavat rätt.